PETUA DAN HERBARUMAHTANGGA

Mak-mak Kalau Baju Masih Lekat Sabun & Kotor, Tandanya Mesin Basuh Kena Servis, Buka Dan Cuci Sendiri Bagi Bersih

Jangan kata suami sado je boleh buat kerja-kerja buka dan cuci bersih mesin basuh automatik. Sebenarnya, orang perempuan pun boleh buat sendiri tanpa bantuan suami.

Puan Ana Mariana ni tunjukkan langkah demi langkahnya. Cara nak buka mesin basuh automatik untuk dibersihkan dari kotoran. Lagi-lagi bila dikesan baju yang dibasuh tu masih kotor dan lekat sabun.

Katanya beliau pernah ternampak posting seseorang dalam facebook cara nak bersihkan mesih basuh. Memandangkan suaminya tiada di rumah, dia pun buat sendiri kerja-kerja membuka dan membersih mesin basuh.

“Senang je rupanya. Lama dah guna mesin basuh ni. Patut pun bila basuh baju macam tak berapa nak cuci je. Sabun pula duk lekat kat baju lagi.”

Nanti bila mak-mak dah buka, akan nampak betapa kotor dalam mesin basuh tu. Selepas buka, kenalah cuci semua kotor-kotor dalamnya. Selesai cuci, akan rasa macam guna mesin basuh baru.

Rujuk Panduan Bergambar Untuk Buka Dan Cuci Bersih Mesin Basuh

Ini sebelum buka.

Buka skru 4 biji ini. Dekat tudung atas ini pun boleh nampak kotoran bahagian ini ya.

Buka klip tepi.

Cabut bahagian tengah ini ya. Klip gitu je.

Buka skru dalam ni.

Cabut plastik yang warna biru ini

Cabut 4 biji skru ini pula. Nak cabut skru ini kena pakai kasih sayang sikit. Takut patah. Biasanya skru ini dah karah sebab kena air sokmo kan.

Kemudian baru boleh bawa keluar benda alah ini. Tengoklah betapa kotor dalamnya. Bertahun daki-daki ini duk kipung dalam ni. Nak bersih macam mana baju yang kita basuh tu.

Ni bahagian bawah.

Bersihkan juga bahagian ini.

Bersihkan pakai berus, Guna air sabun baru mudah nak tanggalkan kotoran.

Ini selepas dibersihkan.

Dah bersih pasang semula.

Baru kilat.

Siap.. orang perempuan pun boleh buatkan.

Nota : Maklum beliau lagi, ini cara yang digunakan untuk mesin basuh model di atas. Model lain mungkin cara bukanya berbeza.

Sumber/Foto : Ana Mariana

Sebab Itulah Mesin Basuh Kena Cuci…

Jangan Lupa Komen

Leave a Comment